Email versturen lukt niet
Kenmerk bij het niet kunnen versturen van email
Regelmatig krijgen wij op de helpdesk van RICT ONLINE de vraag "E-mail versturen lukt niet" waarom ze wel e-mail kunnen ontvangen maar dat het niet lukt om e-mail te versturen zoals hieronder omschreven.
Er zijn enkele fouten opgetreden bij het verwerken van de test, Raadpleeg de onderstaande foutentabel voor meer informatie, Neem contact op met uw internetprovider als het probleem nog steeds optreedt nadat u de instructies hebt gewijzigd.
Het niet versturen van e-mail kan veroorzaakt worden door de volgende problemen die we hier onder gaan bespreken
Problemen met uw internet email provider
Het versturen van e-mail kan niet uitgevoerd worden als bijvoorbeeld uw provider zoals KPN storing of ZIggo e-mail storing vertoont, op allestoringen.nl krijgt u een goed overzicht of er problemen zijn met deze providers.
Hieronder zullen we de drie grootste providers met problemen uitlichten, deze aanpak kunt u ook natuurlijk voor een andere provider gebruiken.
Ziggo mail storing met versturen van email lukt niet
Voor een Ziggo e-mail storing gaat uw naar de volgende website https://www.ziggo.nl/klantenservice/storingen/ kunt u wel e-mail ontvangen maar het lukt u niet om e-mail te versturen bij Ziggo dan moet u als SMTP adres instellen smtp.ziggo.nl of hieronder verder lezen hoe u dit kunt instellen.
KPN mail storing met versturen van email lukt niet
Voor een KPN e-mail storing gaat u naar de volgende website https://www.kpn.com/faq/17547 kunt u wel e-mail ontvangen maar het lukt u niet om e-mail te versturen bij KPN dan moet u als SMTP adres instellen KPN dan moet u als SMTP adres instellen mail.kpnmail.nl of hieronder verder lezen hoe u dit kunt instellen.
Caiway mail storing met versturen van email lukt niet
Voor een Caiway / Kabelfoon e-mail storing gaat u naar de volgende website https://www.caiway.nl/klantenservice/e-mail/pop-smtp-instellingen kunt u wel e-mail ontvangen maar niet versturen bij Caiway dan moet u als SMTP adres instellen smtp.caiway.nl of hieronder verder lezen hoe u dit kunt instellen.
Caiway webmail wellicht de uitkomst bij Caiway storing
Mocht het niet lukken om uw e-mail op te halen doordat de server tijdelijk buiten gebruik is dan kunt u proberen om in te loggen op de webmail omgeving van Caiway, dit kunt u doen door te gaan naar Secure Caiway Webmail
Probleem met het versturen via email programma
U kunt wel e-mail ontvangen met uw e-mail programma ( pop3 / imap / outlook ) maar het versturen lukt niet.
De meest voorkomende oorzaak is dat providers ( zoals Ziggo , KPN en Caiway ) uw verplichten om e-mail te versturen via hun eigen e-mail server, dit doen ze om spam te voorkomen ( en vermelding van hun gehele netwerk als spam verstuurders ) ze hebben dan de meest gebruikte poorten dicht gezet ( 95% is dit tcp port 25 en 587 ) wij hebben hieronder dit artikel een lijst met providers en hun mail server.
Vermelding op een e-mail blacklist
Het kan voorkomen dat uw IP adres vermeld staat op een e-mail blacklist, indien een internet leverancier heel veel mail van u krijgt ( dit kan doordat u besmet bent met een virus ) dan zal deze u aanmelden op een blacklist zodat u geblokkeerd wordt om mail te versturen naar geadreeseerde.
Wij zullen tzt een speciale pagina hier aan wijden, maar in het kort, zoek uw IP adres op via https://www.watismijnip.nl/ en voer daarna dit gevonden adres in https://mxtoolbox.com/blacklists.aspx
Hulp van RICT ONLINE bij email problemen
Lukt het u niet om uw e-mail problemeen op te lossen dan kunnen wij van RICT ONLINE u daarbij helpen via onze "hulp op afstand" service zowel voor bedrijven als voor particulier.
Microsoft Mail fout: 0x8007271d
Wij komen deze foutmelding regelmatig tegen bij klanten of hosting partners die IPv6 niet of fout hebben geimplenteerd, u kunt dit controleren door IPv6 tijdelijk uit te schakelen en alleen gebruik te maken van IPv4 als dit mogelijk is en daarna te kijken of de mail client werkt.
Microsoft Outlook fout: 0x800CCC78
Deze foutmelding komt regelmatig voor als u op vakantie bent of een ander netwerk gebruikt dan die van uw huidige internet provider, ontvangen lukt wel verzenden niet, hierbij een oplossing.
Stap 01) Ga binnen outlook naar Email Account(s)
Stap 02) Kies voor het e-mail adres met problemen en klik op "Wijzigen" .
Stap 03) Kies voor "Meer instellingen"
Stap 04) Kies voor "Server voor uitgaande e-mail" en vink aan "Voor de server voor mijn uitgaande e-mail (SMTP)" is verificatie vereist" .
Stap 05) Kies voor "Dezelfde instellingen gebruiken als voor mijn inkomende e-mail"
Serverfout: 550 5.7.1. Unable to relay
Bij deze foutmelding verzend u e-mail vanuit een ander domein dan u provider u toelaat, dit gebeurd voornamelijk om spam tegen te gaan, hieronder vindt u een lijst met providers en hun SMTP server die u dit wel toestaat.
Voorbeeld, Uw internet leverancier is Ziggo en u heeft een bedrijf met e-mail adres Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. , uit onderstaande lijst blijkt dat u voor het SMTP adres ( oftewel ) verzend adres smtp.ziggo.nl moet gebruiken.
E-Mail komt aan bij geadresseerde als SPAM
Een van de mogelijkheden is dat er op uw domein b.v. @klaverjasschool.nl een beveiliging zit dat er alleen vanaf een bepaald internet netwerk e-mail verstuurd mag worden.
Voorbeeld, uw internet leverancier is Ziggo en u heeft een bedrijf met e-mail adres Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., in uw domein staat een txt record ingesteld dat alleen vanaf een bepaalde internet netwerken e-mail mogen versturen, via het command prompt
"nslookup -type=txt klaverjasschool.nl" kunt u dit achter halen of er een beveiliging op zit.
Server is veilig uitgevoerd met een certificaat op poort 587 ( SMTPS ) 993 ( IMAPS ) en 995 ( POP3S )